JOBBTESTER

Kundservice & Support
Hem > Kundservice & Support

Kundservice & Support - Jobb med variation

Med ett jobb inom kundservice och support arbetar du med att ta emot beställningar från kunder. Du svarar också på frågor om tjänster och produkter och kan i vissa fall ta emot klagomål och reklamationer. Att vara social och serviceinriktad är mycket viktigt i yrket.

Att jobba inom support & kundservice

Som kundtjänstmedarbetare fungerar som länken mellan kunderna och ett företag. Att jobba inom support och kundservice innebär arbete med telefon och dator som ditt främsta verktyg. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är att ge support till klienter som har frågor, vill göra bokningar eller lägga beställningar. Arbetsgivare kan vara privata företag, men också myndigheter, kommuner eller så kallade callcenter. Som kundtjänstmedarbetare är det inte ovanligt att du får jobba med många olika arbetsuppgifter på en och samma gång, men du kan också vara nischad inom ett visst ämne som kräver specialkunskap. Du kan jobba som tillsvidareanställd, timanställd, vid behov eller deltid.
Passar dig som är…
Vanliga arbetsuppgifter
Här kan du jobba
  • Social
  • Lösningsorienterad
  • Serviceinriktad
  • Ordningsam
  • Flexibel
  • Svara på frågor
  • Hantera information och beställningar
  • Dokumentera
  • Ha kontakt med kunder
  • Ta emot reklamation och klagomål
  • Privata företag
  • Myndigheter
  • Försäkringsbolag
  • Kontor
  • Callcenter

Vanliga roller

Kundtjänstmedarbetare

Kundtjänstmedarbetaren arbetar med att ta emot information och frågor från kunder. Du vägleder kunderna rätt och ger information om produkter och tjänster. Telefon, mail och chatt är vanliga kanaler som du använder dig av för att kommunicera med företagets klienter.

Reklamationsansvarig

Som reklamationsansvarig tar du hand om alla klagomål och reklamationer som kommer in till ett företag. Du registrerar klagomålen och tar fram lämpliga åtgärder. Du registrerar även ärenden och använder dig av undersökningar för att se kundnöjdheten på företaget.

Teamleader

Som teamleader har du vanligtvis en bakgrund inom kundtjänst och support sedan tidigare. Du arbetar med att leda kundtjänstavdelningen i sitt arbete och ser till att effektivisera processen. Det kan t.ex. handla om att underlätta reklamationshanteringen, beställningar eller offerter.

Kundtjänstansvarig

Som kundtjänstansvarig arbetar du vanligtvis på större företag där det finns en renodlad kundtjänstavdelning. Du hjälper ditt team framåt och fokuserar på att förbättra supportavledningen och få nöjdare kunder. Här kan det även finnas ett stort fokus på försäljning, budget och uppsatta mål.

Säljare

Många kundtjänstavdelningar fokuserar mycket på merförsäljning. Du kontaktar eller ringer ut till nya och befintliga kunder för att presentera varor eller tjänster. Du arbetar även med att öka försäljningen under redan pågående kontakt, t.ex. genom att informera om erbjudanden, tilläggstjänster och dylikt.

Hitta lediga jobb inom support & kundservice

Är du intresserad av ett jobb som kundtjänstmedarbetare? Det finns ett ständigt stort behov av personer som kan jobba inom kundservice – därför finns det också en stor mängd lediga jobb inom support. På Supportjobb.nu kan du hitta hundratals lediga jobb inom support och kundservice. Majoriteten av alla företag har idag någon form av kundtjänst och support där kunderna kan få vägledning och hjälp med beställningar eller funderingar.

I takt med att allt fler företag väljer att digitalisera sin support blir konkurrensen större. Många företag väljer att gå över till röststyrd betjäning där kunden använder sig av knappval för att få rätt information i sitt ärende. Yrket är dock inte på väg bort helt och hållet, men det kan vara svårare att hitta en heltidstjänst eller en fast anställning, då många kombinerar teknologiska- och automatiserade lösningar med klassisk support. 

Vad får någon som jobbar inom kundservice i lön?

Ett jobb inom kundservice ger en genomsnittlig lön på ca 27 800 kronor. Det är dock inte ovanligt att många börjar med en mycket lägre lön än så och därefter arbetar sig uppåt. Har du många års erfarenhet av branschen och meriterande utbildning och kunskap kan lönen dock bli högre direkt. I många yrken ligger medellönen för män mycket högre än för kvinnor, men detta glapp är något som inte är lika tydligt inom kundtjänst och support. På SCB kan du läsa mer om hur lönerna för kundtjänstmedarbetare ser ut och vad det är som påverkar dessa. 

Så börjar du jobba inom kundservice & support

Att börja jobba inom kundservice och support är inte speciellt svårt och yrket är vanligt hos personer som precis kommit ut på arbetsmarknaden. För att kunna arbeta som kundtjänstmedarbetare krävs sällan någon utbildning, men en gymnasieutbildning är i de flesta fall mycket meriterande. Vill du däremot få fördjupade kunskaper och bli expert inom området hittar du flera kurser inom kundservice hos Utbildning.se.