JOBBTESTER

Marknadsföring
Hem > Marknadsföring

Marknadsföring - Jobb som når fram

Att ha marknadsföring som jobb handlar ofta om att nå fram med kommunikation. Som marknadsförare får du möjlighet att skapa marknadsplaner för bland annat tjänster och produkter till ett företag. Det är inte ovanligt att du arbetar tillsammans med en reklambyrå med mål att öka företagets försäljning och samtidigt öka varumärkeskännedomen. Du kan även marknadsföra beteenden såväl som idéer.

Att jobba med marknadsföring

Att jobba med marknadsföring innebär oftast att du är en del av en större marknadsföringsavdelning på ett företag. Visst kan du även arbeta helt ensam och själv ha fullt ansvar för marknadsföringen. Dina viktigaste uppgifter är att skapa uppmärksamhet och publicitet till företagets tjänster och produkter.

Det är inte ovanligt att yrket går under benämningar som marketing communications manager, där fokus främst ligger på att skapa strategier för kommunikation i sociala media. Det är inte ovanligt att jobben innehåller flera arbetsuppgifter, som alla ligger i led med själva marknadsföringsprocessen. Kanaler som används för vanlig radio, tv, direktmarknadsföring och tidningar. 

Passar dig som är…
Vanliga arbetsuppgifter
Här kan du jobba
  • Kreativ
  • Nytänkande
  • Flexibel
  • Snabbtänkt
  • Lösningsorienterad
  • Öka försäljningen
  • Öka varumärkeskännedom
  • Ta fram marknadsföringsstrategier
  • Skapa värdefullt innehåll
  • Nätverka och skapa kontakter
  • Reklambyrå
  • Marknadsföringsavdelning
  • Modebranschen
  • Data/IT
  • Egen företagare

Vanliga roller

Marknadföringsanalytiker

Som marknadsföringsanalytiker ser du till att analysera statistiken för marknadsföringen. Det gör det möjligt för dig att förbättra företagets marknadsföringsprojekt på nätet. Det kan t.ex. handla om branding online, webbannonser och sociala medier. Du analyserar bland annat resultatet av en kampanj.

Marknadskoordinator

En marknadsföringskoordinator skapar resultat och ser till att samordna allt arbete från de marknadsföringskanaler som har använts. Här arbetar du främst med digital PR och jobbar i team för att ta fram kampanjer med kollegor.

Copywriter

Som copywriter är det ditt ansvar att ta fram visuellt innehåll till reklamkampanjer. Du utformar texter som publiceras i kampanjer eller i företagets andra marknadsföringskanaler, t.ex. annonsering, sociala media och tidningar. Du arbetar vanligtvis inhouse eller frilansar och åtar dig konsultuppdrag.

Webbutvecklare

Webbutvecklare, även kallat webbstrateg, är ett yrke där du får arbeta med att utveckla många olika typer av tjänster och produkter som ska lanseras på webben. Det kan handla om webbapplikationer eller e-handelssystem, men också kampanjhemsidor eller hela webbplatser.

Redaktör

Som webbredaktör kommer du att arbeta online och hjälpa till att utveckla ett företags webbplats. Du ser till att den alltid är aktuell och att den fylls med värdefullt innehåll. En webbredaktör och en webmaster är inte samma sak, då webmaster sköter den tekniska driften.

Hitta lediga jobb inom marknadsföring

Framtidsutsikten för den som vill jobba med marknadsföring är mycket ljus och lediga jobb inom marknadsföring finns på Marknadsföringsjobb.se – en portal som samlar mängder med bra arbetsgivare och företag som söker en marknadsförare till företaget.

Att marknadsföra sitt företag på rätt sätt har blivit en otroligt viktig fråga som både små-, medelstora- och stora företag lägger ett stort fokus på. Marknadsföringen är A och O för att öka varumärkeskännedomen och för att få ut information om tjänster, varor och produkter. Konkurrensen på marknaden är hård och det finns många som vill jobba med marknadsföring. För att lyckas gäller det oftast att du har en bra och gedigen utbildning bakom dig och att du har erfarenhet.

Vad får en marknadsförare i lön?

En person som arbetar med marknadsföring kommer i snitt att tjäna ca 44 000 kronor, enligt statistik från Unionen. Jobbar du däremot som marknadsföringschef väntar en betydligt högre snittlön än så. Naturligtvis kommer din erfarenhet och kunskap att ha stor betydelse för vilken lön du får, men en medellön på 68 000 kronor är inte ovanligt.

Lyckas du få in en fot i branschen kan du skatta dig lycklig. Inom marknadsföring finns det nämligen gott om olika karriärval som du kan göra, där du blir specialist inom området. Har du rätt erfarenhet kommer du att bli mycket eftertraktad på marknaden.

Så börjar du jobba med marknadsföring

För att jobba med marknadsföring krävs i de flesta fall att du har en eftergymnasial utbildning. Det kan t.ex. vara en utbildning från ett universitet eller från en högskola, men också från en yrkeshögskoleutbildning. Det är inte ovanligt att kombinera olika utbildningar, t.ex. samhällsvetenskap och marknadsföring eller ekonomi och marknadsföring. Bra meriter att ha med dig i ryggsäcken är bland annat branschkunskap, teknisk utbildning och erfarenhet från försäljning. På Studera.nu finns utbildningar och kurser samlade för dig som vill jobba med marknadsföring.